Наследие Святой Руси. Памятники древне-русской письменности
 
Русскій Порталъ- Церковный календарь- Русская Библія- Осанна- Святоотеческое наслѣдіе- Наслѣдіе Святой Руси- Слово пастыря- Литературное наслѣдіе- Новости

Наслѣдiе Святой Руси
-
Гостевая книга
-
Новости
-
Написать письмо
-
Поискъ

Раздѣлы сайта

Святые Кириллъ и Меѳодiй
-
Книги старой печати
-
Патерики и житiя святыхъ
-
Великiя Минеи Четiи
-
Церковно-учит. литература
-
Творенiя русскихъ святыхъ
-
Стоянiе за истину
-
Исторiя Русской Церкви
-
Церковный расколъ XVII в.
-
Исторiя Россiи

Календарь на Вашемъ сайтѣ

Ссылка для установки

Православный календарь

Новости сайта



Сегодня - суббота, 24 iюня 2017 г. Сейчасъ на порталѣ посѣтителей - 19.
Если вы нашли ошибку на странице, выделите ее мышкой и щелкните по этой ссылке, или нажмите Ctrl+Alt+E

ИСТОРІЯ РОССІИ

Договоръ 945 года Русскаго князя Игоря съ Греческимъ царемъ Романомъ.

Въ лѣто 6453 [945] присла Романъ и Стефанъ слы [послы] ко Игореви построити мира перваго; Игорь же глагола о мирѣ с ними. Посла Игорь мужи свои къ Роману, Романъ же съзьва бояры и сановникы, и приведоша Русьскыя слы, и повелѣша глаголати и псати обоихъ рѣчи на харатію:

Равно друга свѣщанія, при цари бывшаго Романѣ, и Костянтинѣ и Стефанѣ, христолюбивыхъ владыкъ, мы отъ рода Русьскаго слы и гостіе, Иворъ, солъ Игоревъ великого князя Русьскаго, и общіи сли: Буефастъ Святославль, сынъ Игоровъ, Исъкусеви Олгы княгыни, Слугы Игоревъ нетій, Уливъ Володиславль, Каничаръ Передъславинъ, Шихбернъ Сфандръ, жены Улѣблѣ, Прастѣнъ Турдуви, Либіаръ Фастовъ, Гримъ Сфирковъ, Прастѣнъ Акунъ, нетій Игоревъ, Кары Тудковъ, Каршевъ Турдовъ, Евріе Вълисковъ, Воистъ Воиковъ, Истръ Аминдовъ, Прастѣнъ Берновъ, Ятвягъ Гунаревъ, Шибридъ Олдань, Колъ Клековъ, Стегти Етоновъ, Сфирка, Альвадъ Гудовъ, Фудри Тулдовъ, Митуръ Утинъ, купець Адулбъ, Игивладъ, Олѣбъ, Фрутанъ, Гомолъ, Куци, Емигъ, Турбитъ, Фуръстѣнъ Бруды, Лоардъ, Гунастръ, Фрастѣнъ, Игелдъ, Турбернъ, Моны Руалдъ, Свѣнь, Стиръ, Олданъ, Телина, Пупсарь, Вузлѣбъ, Исійкобиць [1], посланіи отъ Игоря, великого князя Русьскаго, и отъ всея князья, и отъ всѣхъ людей земля Рускы. Отъ тѣхъ заповѣдано обновити ветхій миръ, и ненавидящаго добра и враждолюбьца діавола разорити отъ многъ лѣтъ, и утвердити любовъ межи Грекы и Русью. И великой князь Игорь, и бояре его, и людіе вси Русьстіи послаша къ Роману, и Костянтину и Стефану, къ великымъ царемь Греческымъ, сътворити любовъ съ самѣми цари, и съ всѣмъ болярьствомъ [2], и съ всѣми людми Греческыми на вся лѣта, дондеже сіяеть солнце и всь миръ стоить. Иже помыслить отъ страны Русьскыя разрушити такую любовь, и елико ихъ крещеніе прияли суть, да приимуть месть отъ Бога Вседржителя, осужени на погыбель в сій вѣкъ и в будущій; а елико ихъ есть некрещено, да не имуть помощь отъ Бога, ни отъ Перуна, да не ущитятся щиты своими, и да посѣчены будутъ мечи своими, и отъ стрѣлъ и отъ иного [3] оружіа своего, да будутъ раби в сій вѣкъ и въ будущій. А великый князь Руськый и бояре его да посылають въ Грекы къ великымъ царемь Греческымъ съ слы и съ гостьми, якоже имъ уставлено есть. Нося слы печати золоты, а гостіе сребряны; нынѣ же увидѣлъ есть князь нашь [4] посылати грамоту къ царьству вашему [5]. Иже посылаеми бывають отъ нихъ слы и гостье, да посылають грамоту, пишюче сице: яко послахъ корабль селико. И отъ тѣхъ да увѣмы и мы, оже с миромъ приходять. Аще ли безъ грамоты придуть и предани будуть намъ, да держимъ и хранимъ, дондеже възвѣстимъ князю нашему [6]; аще ли руку не дадять и противятся, да убіени будуть и да не [7] изищется смерть ихъ отъ князя вашего; аще убѣживше придуть в Русь, и мы пишемъ къ князю вашему, и яко имъ любо [8], такъ сътворять. Аще пріидуть Русь безъ купли [9], да не [10] взимають мѣсяцина. И да запрѣтить князь словомъ своимъ и приходящей Руси здѣ, да не творять в селѣхъ, ни въ странѣ нашей ничто же. И приходящимъ имъ, да витають у святого Мамы; да послеть царство наше, да испишуть имена ихъ, и тогда възмуть мѣсяцьно свое, первое отъ города Кыева, и пакы ис Чернигова и Переяславля. И да входять въ градъ едиными вороты съ царевомъ мужемь безъ оружія, мужь 50, и да творять куплю еже имъ надоби, и пакы да исходять; мужь царьства нашего да хранять я [11], да аще кто отъ Руси и отъ Грекъ сътворить криво [12], да оправляеть то. Входяще же Русь въ градъ, да не имѣють власти купити паволокъ лише по 50 златникъ; и отъ тѣхъ паволокъ аще кто крепеть [13], да показываеть цареву мужю, и тъ запечатаеть è и дасть имъ. И отходящей Руси отсюду възимають еже падобѣ брашно на путь, и еже надоби лодьямъ, якоже уставлено есть первѣе, да вьзвращаются съ спасеніемъ въ страну свою, да не имѣють власти зимовати у святого Мамы. Аще ускочить челядинъ у Руси, по неже придуть въ страну царствія нашего, и отъ святого Мамы, и аще будуть, да поимуть ѝ; аще ли не обрящется, да на роту идуть наши хрестіянѣ Рустіи по вѣрѣ ихъ, не христіане [14] по закону своему; ти тогда взимають отъ насъ цѣну свою, якоже уставлено есть преже, двѣ паволоцѣ за целядинъ. Аще ли кто отъ людій царства вашего [15] или от инѣхь градовъ ускочить челядинъ нашь к вамъ, и принесеть что, да въспятять ѝ опять; а еже что принеслъ будеть, все цѣло, и да възметь отъ него златника два. Аще ли покусится оть Руси взяти что отъ людій царства вашего [16], иже то сътворить, покаженъ будеть; аще ли взялъ будеть, да заплатить. Аще ли сътворить тоже Грѣчинъ Русину, да пріиметь туже казнь, и яко онъ пріялъ есть. Аще лучится украсти Русину отъ Грекъ что, или Гречину отъ Руси, достойно есть възвратити è, неточію [17] едино, и цѣну его; аще украденое обрящется продаемо, да вдасть и цѣну его, и тъ покаженъ будеть по закону Грическому и по уставу Руському. И елико христіанъ отъ власти нашея [18] плѣнена приведутъ Русь, ту аще будетъ уноша, или дѣвица добра, да вдадять 10, и поимуть ѝ; аще ли есть средовичь, да вдасть златникъ 50 [19] и поимуть ѝ; аще ли будетъ старъ, или дѣтищь, да вдасть златникъ 10 [20]. Аще ли обрящутся Русь работающе у Грекъ, аще ли суть плѣнници, да искупаютъ по десяти златникъ; аще ли будеть купилъ Гречинъ, подъ христіаниномъ достоить ему да възметь цѣну свою, елико же далъ на немъ будетъ. А о Корсуньстѣй странѣ, елико же есть градъ на той части, да не имать власти князь Русьскый, да воюеть, да дамы ему елико ему будеть. И о томъ, аще обрящють Русь кубару Греческую вывержену на коемъ любо мѣстѣ, да не приобидять ея; аще ли отъ неи възметь кто что, или человѣка поработить, или убіеть, да будеть повиненъ закону Руському и Греческу. Аще обрящеть въ устьи Днепра Русь Корсуняны рыбы [21] ловяче, да не творять имъ зла никакого. Да не имѣють власти Русь зимовати въ устьи Днепра, Бѣлоберезѣ, ни у святого Елеуферья, но егда придеть осень, да идуть в домы своя Русь. А о сихъ иже то приходять Черніи Болгаре, да воюють въ странѣ Корсуньстѣй, и велимъ князю Русьскому да ихъ не пущаеть и пакостять странѣ его. Чи аще ключится проказа нѣкаа отъ Грекъ, сущихъ подо властію царства нашего [22], да не имать власти казнити ѝ, но повелѣніемъ [23] царства нашего да прииметь, якоже будеть створилъ. Аще ли убіетъ христіанинъ Русина, или Русинъ христіянина, да держимъ будетъ сътворивый убійство отъ ближникъ убіенаго, да убіють ѝ. Аще ли ускочить створивый убой, и аще будеть имовить, да възмуть имѣніе его ближніи убіенаго; аще ли не имовитъ и ускочить, да ищють его, дондеже обрящется, аще ли обрящется [24], да убьенъ будеть. Ци ударить мечемъ, или копіемъ, ли кацѣмь любо оружіемъ Русинъ Грѣчина, да того дѣля грѣха заплатить сребра литръ десять [25], по закону Руському; аще ли есть не имовить [26], да како можеть в толико же и проданъ будеть, яко да и порты его, в нихъ же ходить, да и то с него [27] сняти: а опроче да на роту ходить по своей вѣрѣ, яко не имѣя ничто же, и тако пущенъ будеть. Аще ли хотѣти начнеть наше царство отъ васъ вои на противящаяся намъ, да пишютъ [28] къ великому князю вашему, и послеть к намъ, елико хощеть [29]: и оттолѣ увѣдять ины страны, каку любовь имѣють Греци съ Русью. Мы же съвѣщаніемъ все написахомъ на двою харатью, и едина харатья есть у царства нашего, на ней же есть крестъ и имена наша написана, а на друзій сли ваши и гостье. Отходяще [30] съ сломъ царства нашего, да доправять къ великому князю руському Игореви и къ людемъ его; и ти пріимающе харатью, на роту идуть хранити истину, яко же мы свѣщахомъ и написахомъ харатью сію, на неи же суть имена наша [31] написана. Мы же, елико насъ крестилися есмы, кляхомся церковью святого Иліи въ сборнѣи церкви, и предъ лежащимъ честнымъ крестомъ, и харътьею сею хранити все, еже есть написано на неи и не преступити [32] отъ него ничтоже [33]; ли преступить се отъ страны нашея, ли князь, или инъ кто, ли крещенъ или некрещенъ, да не имать помощи от Бога и да будеть рабъ въ сіи вѣкъ и въ будущіи и да заколенъ будетъ своимъ оружіемъ. А некрещенеи Русь да полагають щиты своя и мечи своя нагы [34] и прочее оружіе и кленутся о всемъ, еже суть написана на харътьи сеи, хранити отъ Игоря и отъ всѣхъ людіи и отъ страны Русьскы и въ прочаа [35] лѣта. Аще кто отъ князь или отъ людіи русьскыхъ, ли христіанъ или не христианъ, преступить се, еже есть писано [36] на харътіи сеи и будеть достоинъ своимъ оружьемъ умрети, да будеть клятъ отъ Бога и отъ Перуна, яко преступи свою клятву. Да аще будеть добрѣ, Игорь великыи князь да хранить си [37] любовь [38] правую и да не раздрушится, доньдеже сіяеть солнце и весь міръ стоить в нынѣшніи вѣкы и в будушая.

Посланіи слы Игореви придоша къ Игорю съ слы греческыми и повѣдаша вся рѣчи царя Рамана. Игорь же призва слы греческы и рече имъ: глаголите, что вы сказалъ царь. И рѣша слы цареви: се посла ны [39] царь, радъ есть миру, хощеть миръ имѣти и любовь съ княземъ Русьскымъ [40], твои слы водилѣ суть цари [41] ротѣ и насъ послаша ротѣ водить тебе и мужь [42] твоихъ. И обѣщася Игорь сице сътворити. И на утрія призва Игорь слы, и приде [43] на холмъ, гдѣ стоя Перунъ, и покладоша оружіа своя и щиты и злато, и ходи Игорь ротѣ и мужи его и елико поганых Руси, а христіаньскую Русь водиша ротѣ въ церкви сиятого Иліи, иже есть надъ ручаемъ, конець пасынъчѣ бесѣды [44] и Козары: се бо бѣ съборнаа церквы, много бо бѣ [45] Варягъ христіаныхъ. Игорь же утвердивъ миръ съ Грекы, отпусти слы, отдаривъ цареви [46] съкорою [47] и челядью и воскомъ и отпусти я. Слы же придоша ко цареви [48], исповѣдаша вся рѣчи Игоревы и любовь, яже къ Грекомъ. Игорь же нача княжити въ Кыевѣ, миръ имѣя къ всѣмъ странамъ…

Примѣчанiя:

[1]
Въ другихъ спискахъ договора это слово раздѣлено на два: Исинка, Борич.
[2]
Въ рукописи слова: болярьствомъ нѣтъ.
[3]
Тамъ же: нага.
[4]
Въ Полн. Собр. Русск. Лѣт. т. I, стр. 20: вашь.
[5]
Таме же: нашему.
[6]
Въ Полн. Собр. Русс. Лѣт., т. I, стр. 20: вашему.
[7]
Въ рукописи нѣтъ: не.
[8]
Тамъ же: лю.
[9]
Таме же нѣтъ словъ: аще пріидуть Русь безъ купли.
[10]
Тамъ же нѣтъ: не.
[11]
Тамъ же: ся.
[12]
Тамъ же: криво.
[13]
Купитъ.
[14]
Въ рукописи нѣтъ словъ: Рустіи по вѣрѣ ихъ, а не христіане.
[15]
Должно бытъ: нашего.
[16]
Въ Полн. Собр. Русск. Лѣт., т. І, стр. 20: нашего.
[17]
Въ рукописи: не чию.
[18]
Тамъ же: вашея.
[19]
Въ Полн. Собр. Русск. Лѣт., т. І, стр. 21: 8.
[20]
Тамъ же: 5.
[21]
Въ рукописи: ры.
[22]
Тамъ же: вашего.
[23]
Тамъ же: полѣниемъ.
[24]
Въ рукописи: не обрящется.
[25]
Въ Полн. Собр. Русск. Лѣт., т. I, стр. 21: 5.
[26]
Въ рукописи: имовить.
[27]
Тамъ же: сіего.
[28]
Тамъ же: пишю.
[29]
Тамъ же: хоше.
[30]
Тамъ же: отходять.
[31]
Тамъ же нѣтъ: наша.
[32]
Тамъ же: приступити.
[33]
Въ Пол. Собр. Лѣт., т. І, стр. 22 прибавлено еще: обручи свои.
[34]
Въ рукописи прибавлено: на.
[35]
Тамъ же: се.
[36]
Тамъ же нѣтъ: си.
[37]
Тамъ же прибавлено: всю.
[38]
Тамъ же прибавлено: и.
[39]
Тамъ же прибавлно: и.
[40]
Тамъ же прибавлено: и.
[41]
Въ Полн. Собр. Лѣт., т. І, стр. 23 прибавлено: наши.
[42]
Въ рукописи: моуже.
[43]
Тамъ же: придѣте.
[44]
Тамъ же: пасынець бесѣдъ.
[45]
Тамъ же нѣтъ: бѣ.
[46]
Тамъ же: церкви.
[47]
Тамъ же: съскорою.
[48]
Придоша ко цареви нѣтъ въ рукописи, см. Полн. Собр. Русск. Лѣт., т. I, стр. 23.

Источникъ: Полное Собраніе Русскихъ Лѣтописей, изданное по Высочайшему повелѣнію Археографическою Комиссіею. Томъ XVI: Лѣтописный сборникъ, именуемый лѣтописью Авраамки. — СПб., 1889. — стлб. 225-230.

/ Къ оглавленiю /


Наверхъ / Къ титульной страницѣ

0