Наследие Святой Руси. Памятники древне-русской письменности
 
Русскій Порталъ- Церковный календарь- Русская Библія- Осанна- Святоотеческое наслѣдіе- Наслѣдіе Святой Руси- Слово пастыря- Литературное наслѣдіе- Новости

Наслѣдiе Святой Руси
-
Гостевая книга
-
Новости
-
Написать письмо
-
Поискъ

Раздѣлы сайта

Святые Кириллъ и Меѳодiй
-
Книги старой печати
-
Патерики и житiя святыхъ
-
Великiя Минеи Четiи
-
Церковно-учит. литература
-
Творенiя русскихъ святыхъ
-
Стоянiе за истину
-
Исторiя Русской Церкви
-
Церковный расколъ XVII в.
-
Исторiя Россiи

Календарь на Вашемъ сайтѣ

Ссылка для установки

Православный календарь

Новости сайта



Сегодня - воскресенiе, 25 iюня 2017 г. Сейчасъ на порталѣ посѣтителей - 15.
Если вы нашли ошибку на странице, выделите ее мышкой и щелкните по этой ссылке, или нажмите Ctrl+Alt+E

ПАТЕРИКИ И ЖИТIЯ СВЯТЫХЪ

Мѣсяца Декабря въ 21 день.
Преставленье Петра, митрополита всея Руси; а се ему чтеніе, твореніе Прохора, епископа Ростовскаго [1].
Отче благослови!

Сей святый Петръ митрополитъ родился отъ родителю крестьяну, отца Ѳедора, матери же благовѣрныя суща. Да егда ношаше мати его младенець во утробѣ, и видѣ сонъ тако: агнецъ доброзраченъ на руку своею, имущи на рогу своею древо, различный цвѣтъ имуща, — и не домыслящися о семъ, что се будеть? Родиже ся отроча, и, бысть 7 лѣтъ, нача учити грамоту сію, вскорѣ навыче всей мудрости. Бывши же ему 12 лѣтъ, иде въ манастырь и бысть мнихъ; служаше въ манастырѣ въ поварнѣ, и воду нося на всю братью, и дрова на свою раму. И пребысть въ той службѣ нѣколико, и по семъ въжелѣвъ, да навыкнетъ иконному письмени, и бысть иконникъ чюденъ, прообразуя и написа образъ Господа нашего Iсуса Христа и Святыя Богородица, пророкъ и апостолъ, мученикъ, святыхъ, когождо по сличью образа ихъ и писану написывая. А посту и молитвѣ прилежа, яко же никто же инъ въ нынѣшнее время, и къ сему милостыню творя, яже притяжа отъ праведныхъ своихъ трудъ. И посемъ постави церковь святаго Спаса на рѣцѣ Рати, и створи монастырь, и собра братью, и прилежаше соувѣтомъ, уча о спасеньи душъ ихъ.

Не утаи бо Богъ таковаго свѣтилника, яко же бо Евангелистъ глаголетъ: не можетъ градъ укрытися верху горы стояй, ни вжегъ свѣтилника покрыеть съсудомъ; тако и сего Богъ просвѣти. Написа святую Богородицю и вда Максиму митрополиту. Святителю же видѣвши, яко санъ бысть Святыя Богородица истинны, украси ю златомъ и каменемъ драгимъ и моляшеся ей, прося милости міру. И преставшися Максиму митрополиту, и деръзну Геронтій игуменъ подъяти санъ святительскій, возмя ризницю, и рипидію, и многія иконы, и сановники, якоже подобаетъ святителю, и ону икону Святую Богородицу, юже написа утодникъ Божій Петръ, еще сый игуменъ. Пойде въ Костянтинъ градъ, по случаю же пріиде въ корабль и явися ему та икона Святая Богородица, юже бѣ написалъ преподобный Петръ игуменъ, рече ему: «не имаши ты подъяти Мене, ни великаго чину священническаго, но отъ него же руку створена есмь, тый Мя восьпріиметъ, той убо святитель будетъ». Утру же бывши, заблудися корабль въ мори, и бысть блудя многи дни. Преподобному же Петру игумену вшедши во иный корабль, по Божью устроенью вскорѣ пріиде корабль въ Костянтинъ градъ. И вниде, по обычаю, въ сборъ ко преподобному патріарху Афонасію, исполнися храмъ благоуханія, и разумѣ духомъ преподобный патріархъ Афонасей, яко Богомъ посланъ есть пути святительскому, освяти его и бысть митрополитъ. И видѣша мнози вѣрніи лице его, яко солнце свѣтящися. По времени же пріиде Геронтій; патріархъ же Афонасей, испытавъ, не освяти его, но весь санъ возмя и дасть Петру митрополиту и ону святую икону, идѣже бѣ написалъ.

И пришедъ во свою митрополью, и нача учити заблужшая крестьяны, ослабѣвшая нужа ради поганыхъ иновѣрець, протолкуя Евангельская писанія и апостольская, якоже великій Василей, Іоанъ Златоустый, Григорей, та ученья излагая и къ сему свое смиреніе являя, и тѣмъ утверждая истинную вѣру во крестьянѣхъ, преходя Волыньскую землю и Кіевьскую, и Создальскую землю, уча вездѣ вся. Позавидѣ дьяволъ, вложи въ сердце вражду Андрею, епископу Тферьскому, послати хулу на святаго Петра митрополита Афонасею патріярху. И посла преподобный патріярхъ Афонасей единого отъ клирикъ своихъ, мужа сановита, разсудна и разумна, мудра и тиха, ркущи: «чадо Петре! Не азъ тя избрахъ, но Святый Духъ постави тя пастуха и учителя Христову стаду словесныхъ овець. Се пріидоша отъ вашего языка словеса тяжка на твою святыню. Подщився буди предъ святымъ сборомь и дай отвѣтъ симъ словомъ». Бывши же сбору въ градѣ Переславлѣ и ту бывшю преподобному Семеону, епископу Ростовскому, и преподобному игумену Прохору сущи; пріѣхавши же клирику отъ Костянтина града и призвану сущи Андрею епископу, а князю великому Михаилу въ ордѣ бывши, но пріѣхавши сыну его, князю великому Дмитрею, и брату его Олександру, и ины князи мнози, вельможи и воеводы и множество преподобныхъ игуменъ и ерей. И абіе посрамленъ бысть Андрей, епископъ Тферьскій, святый же Петръ митрополитъ ничтоже не створи ему зла, но рече: «миръ ти, чадо, не ты бо се створи, но діаволъ». Святый же святитель паче нача учити не токмо по градомъ, но и вся си въ страннахъ, и вся мѣста преходя; ни труда бо собѣ имѣя, ни болѣзни чюя на тѣлѣ своемъ, ни лѣности имѣя, но пекійся стадѣ Христовѣ словесныхъ овець. И се тако еретика припрѣ, пріѣхавши на прю и прокля и. Святый же болѣ подвигъ подъя пощеніе, и милостивый милостыни утвержая и ереи, како водити стада Христовыхъ овець, словеснаго стада, и черноризець и черноризици.

Паче преходя грады, обрѣте градъ честенъ кротостью, зовомы Москва, въ немъ же князь бочтивъ (богочтивъ?) именемъ Ивана, сына Данилова, внука Александрова, милостива до святыихъ церкви и до нищихъ, самого горазда святымъ книгамъ, послушателя святыхъ ученій. Обитавъ во градѣ томъ, и рече бочтивому князю: «о, сыну! многое твое благочестіе, послушай мене днесь». Благочестивому князю обѣщавшися, и рече святый митрополитъ: «да зижется церковь камена во градѣ твоемъ святая Богородица». Благовѣрный князь поклонися и рече: «твоею молитвою, святый отче, да будетъ». Основаннѣй же бывши церкви и гробъ собѣ сотвори святыма своима рукама. По малѣ же времени възвѣщена бысть святымъ ангеломъ смерть его. Си же нача литургію творити о здравіе благовѣрныхъ царей и за благовѣрнаго князя Ивана, за княгиню и за дѣти и за вся воя его, и о всемъ мірѣ, за вся усопшая цари и князи, и за вся крестьяне усопшая. Кончавъ святую службу и созвавъ многи нищія, но іереи и черноризици и черноризци, и створи милостыня многи, и раздая имѣнье свое не токмо нищимъ, и ереомъ, черноризцемъ, черноризицамъ, всѣмъ церковникомъ и домочадцамъ. А благовѣрному князю не сущи тогда во градѣ. И призва единого отъ вельможь, иже бѣ устроинъ, старѣйшина граду нарецаемь, именемъ Протасей; сей бѣ на нищая милостивъ и милосердъ сердцемъ, и рече ему: «о, чадо, миръ подай, иже благовѣрному князю и всему дому его, и тобѣ миръ». И вда ему влагалище на устрой церкви и на поминаніе своея памяти, и прочая домы церковныя призва. Вечеру же бывшю, и нача святый вечернюю молитву, и еще сущи молитвѣ во устѣхъ его, и рече преподобному архимандриту Феодору, егоже воименова на митрополію: «миръ ти, чадо, азъ почити хощу». И абіе предаетъ духъ. И послаша вѣсть ко князю. Благовѣрный же князь вскоръ пріѣха во градъ. Несену же святому ко гробу, они же мнѣша, яко мертвеца несущи, но открыся нѣкоему иновѣрцю о святѣмъ, и видѣвъ святаго сидящи на одрѣ своемъ, съ оба полы одра его, благословяюща носящая одръ, и благовѣрнаго князя и весь родъ его, и вся крестьяне. Онѣмъ же донесшимъ въ основанную церковь, надгробную пѣснь пѣвши, и вложиша во гробъ святое его тѣло, иже бѣ самъ сотворилъ мѣсяца Декабря въ 21 день.

Якоже пророкъ Давидъ рече: праведникъ, яко финиксъ процвѣтетъ, яко кедръ, иже въ Ливанѣ; тако и сей святитель великій процвѣте, пріимъ даръ отъ Бога, исцѣленіе хромымъ подая отъ гроба своего. И бысть ему 20 дни имущи во гробѣ, уноша нѣкій имѣя руцѣ отъ роженія своего, но не владѣя ими и кормимъ быша другомъ, и тому отъ гроба своего исцѣленіе дастъ. Овому слу (слухъ?), кому простреніе дарова, и стеру очима слѣпу, и тому дастъ прозрѣнье. Молитвою святаго и ина исцѣленія быша отъ гроба его. Да егда благовѣрный князь Иванъ, написавъ та чюдеса и посла въ градъ Володимерь ко святому сбору, и, вземъ свитокъ преподобный епископъ Прохоръ, взиде на онболъ и нача чести чюдеса, бывшая въ градѣ Москвѣ отъ гроба святаго Петра митрополита. Въ той часъ онъ иновѣрець нача исповѣдати, иже видѣ благословляюща съ одра своего, и почюдися князь великій Иванъ и весь народъ, иже бѣ въ сборѣ, възрадовашеся радостью великою. Тако бо Богъ просвѣти землю Создальскую и градъ зовомый Москву, и благовѣрнаго князя Ивана, княгиню и дѣти, и раба Божія старѣйшина града. Ты же, святый святителю! намъ испроси грѣховъ оставленіе. Отъ гроба же того исцѣленія бываетъ что ся приходящимъ. И се паки ино знаменіе его: создана бысть церкви въ сборѣ милостью святыя Богородица и Божія угодника, святаго святителя Петра митрополита, а створеніе великаго князя Ивана.

Примѣчаніе.
[1] Это житіе святителя Петра доселѣ оставалось неизвѣстнымъ и не упоминается ни въ «Словарѣ» митрополита Евгенія, ни въ «Обзорѣ русской дух. литературы» архіепископа Филарета. Нами заимствовано оно изъ Сборника Новгород. Соф. библ. XVI в., въ четвертку, № 410, л. 334-338. То, что въ житіи говорится о Прохорѣ, сочинителѣ житія, въ третьемъ лицѣ, для знакомыхъ съ нашею древнею письменностію не покажется страннымь или требующимъ объясненія. Житіе это драгоцѣнно, какъ сказаніе современника-очевидца, составленное по самымъ горячимъ слѣдамъ. Епископъ Ростовскій Прохоръ скончался (7 сентября 1327 г.) менѣе нежели черезъ годъ по смерти Святителя Петра (21 декабря 1326 г.).

Печатается по изданію: Матеріалы для исторіи Русской Церкви. Томъ I. – Харьковъ: Въ Университетской Типографіи, 1862. — С. 17-22.

Наверхъ / Къ титульной страницѣ

0